Het team van MIX Noordoost ging het gesprek aan met exposant Klaar voor DE Start. We spraken met algemeen directeur Gijs Klapwijk. Klaar Voor DE Start is een initiatief van 2 deskundige, energieke ondernemers met de ambitie om Nederlandse bedrijven te helpen met succesvolle marketing en sales activiteiten binnen de Duitse doelgroep. “Wij bundelen onze krachten en combineren onze specialismen van strategie tot pragmatische uitvoering. Ons doel; Succes bewerkstelligen voor onze klanten op de Duitse markt”, aldus Gijs Klapwijk.
Wie is de doelgroep van Klaar Voor DE Start?
“In principe is elke (mkb) onderneming en ondernemer onze doelgroep. Wij hebben ons echter wel toegespitst op de Maakindustrie, (brand) Retail en Toerisme. Wij willen de ambitieuze ondernemer aanspreken en ze helpen om de stap naar de Duitse markt te zetten, maar ook zijn we er voor de bedrijven die al actief zijn op de Duitse markt.”
Wat voor diensten bieden jullie aan?
“Wanneer onze klant bij ons komt met een bepaalde ambitie en doelstelling, gaan we samen met de klant na welke stappen er ondernomen moeten worden richting uitvoering en daarmee omzet/succes. Dat kan zijn dat we beginnen met marktonderzoek met aansluitend een strategisch marketingplan. Hiermee brengen we de markt in kaart en daarnaast weten we ook al hoe we samen met de klant de markt gaan bewerken. Dat bewerken kan met verschillende kanalen en middelen. Denk hierbij aan acquisitie, online marketing, beursdeelname, klantenservice, juridisch advies tot het opzetten van een Duitse entiteit (GmbH).”
Waar zijn jullie goed in?
“Wij onderscheiden ons doordat we strategisch sterk zijn en we werken enkel met native Duitsers. Wat klanten aanspreekt is dat we niet alleen strategisch naast de ondernemer kunnen staan richting de Duitse markt maar dat we ook de uitvoering oppakken. We gaan niet zomaar van start met de uitvoering door bijvoorbeeld zonder plan met Google Ads te beginnen. Dit zul je bij ons nooit zien, wij willen samen met de ondernemer ervoor zorgen dat elke euro die in marketing en sales wordt gestoken goed besteed is op basis van een doordacht plan.”
Welke dromen, wensen, ambities hebben jullie voor de toekomst?
“Wij willen met Klaar Voor DE Start dé partner zijn voor het MKB in Nederland met ambities op en richting de Duitse markt. Nu al kunnen we onze klanten met alle aspecten van het ondernemen op de Duitse markt helpen, maar we willen ons continu blijven ontwikkelen zodat onze klanten succesvol zijn, en ook wij van elke klant weer kunnen leren. Binnenkort openen wij onze eerste vestiging in Berlijn om zo ons Duitse team verder te kunnen ontwikkelen. Ambities hebben we genoeg, daarbij passen uiteraard ook ambitieuze klanten.”
Wat spreekt jou het meeste aan in deze branche?
“Wat mij zelf het meeste aanspreekt is dat wij onze klanten echt helpen bij alle aspecten van het ondernemen. Wij zitten gezamenlijk in de bestuurskamer met de ondernemer en dat geeft gewoon heel veel energie. Het gaat bij het ondernemen in Duitsland al gauw over businessmodellen en strategische keuzes maken. Als ondernemer past dat bij mij en dat geeft me energie.”
Wat willen jullie centraal stellen tijdens Maakindustrie Expo?
“Dat er heel veel kansen liggen in Duitsland. De Duitse (zakelijke) cultuur beidt namelijk ook kansen voor Nederlandse ondernemingen. Zo zijn offerte trajecten vaak lang en is het voor Duitse startups niet altijd makkelijk om een goede Duitse productie of kennispartner te vinden. Zaken waar wij als flexibele en innoverende Nederlanders op in kunnen spelen. Met welke boodschap sta je bijvoorbeeld op de beurs? Misschien is het wel een idee om je te richten op bijvoorbeeld jonge inkopers bij de top 100 bedrijven in Duitsland. De vervolgvraag is natuurlijk hoe spreek je ze aan. Als dit soort zaken helpen we bij en zoals gezegd daarbij ga ikzelf niet in de schoenen van een Duitser staan maar laten we dat aan onze Duitse specialisten over.”
Wat werkt in Duitsland goed wat jij als verassend ervaart?
“Dat is (telefonische) acquisitie. Recentelijk hebben wij nog een ervaren sales en marketing specialist toegevoegd aan ons team met een verleden bij onder andere Siemens. Duitse bedrijven zijn van oudsher gewend dat een partij hen benaderd in plaats van andersom. Hier liggen dus echt kansen voor Nederlandse bedrijven. Echter wel op basis van een goed plan en met de inzet van ervaring en specialisme.”