MIX in de maak: groeien

Ik werk al zo’n 15 jaar voor commerciële organisaties. Inmiddels weet ik dat een belangrijke vraag bij commerciële organisaties is: hoe kunnen we groeien? En waar ligt potentie? Bij mijn vorige werkgever, IKEA, hield ik me vooral bezig met het in kaart brengen van het marktgebied. Waar komt mijn omzet vandaan? Wie koopt er bij ons en hoe kunnen we deze groep behouden? Wie koopt er niet bij ons en hoe kunnen wij deze groep naar de winkel trekken? Ook bij Easyfairs richt ik me op de groei & potentie van een event waarbij de bezoeker mijn verantwoordelijkheid is. En hier pas ik eigenlijk hetzelfde principe weer toe.

Ook de ondernemers die op onze beurs staan werken non-stop aan hun lange termijn plan om hun organisatie te laten groeien. Je marktgebied in kaart brengen, weten waar je omzet vandaan komt en waar nog een gat in de markt ligt. Soms komt het grensoverschrijdend werken aan bod. Vanuit deze regio kun je namelijk gemakkelijk je marktgebied uitbreiden naar andere regio’s zoals Duitsland. Dat triggerde ons!

Vlak over de grens bevindt zich één van de grootste regio’s voor machinebouw in Duitsland. Een regio die zich kenmerkt door een diverse mix van industrieën. Het is een thuisbasis voor tal van marktleiders. Sinds enkele jaren is Easyfairs eigenaar van twee mooie events vlak over de grens namelijk all about automation en FMB Zuliefermesse Maschinenbau. AAA is een beurs voor industriële automatisering en FMB is een toonaangevende leveranciersbeurs voor machinebouw. Met zo’n 10.000 bezoekers en dus heel veel potentie!

Wij hebben het initiatief genomen om samen te werken met collega’s van deze Duitse events. Het resultaat is een mooi aanbod voor Nederlandse ondernemers om aan Duitse vakmensen te laten zien wat zij te bieden hebben, hun netwerk te vergroten en nieuwe opdrachten binnen te halen. Daarnaast werken we aan een format om met een bus vol ondernemers uit onze regio FMB te bezoeken in combinatie met een bedrijfsbezoek in Duitsland. Hoe leuk is het om al in de bus te kunnen netwerken met collega’s uit de regio, een kijkje te kunnen nemen bij een toonaangevend Duits bedrijf én ook nog het vakevent te bezoeken. Een dag vol inspiratie! Dit idee ligt op de plank en rollen we na de zomer uit.

Ook wij blijven dus groeien en proberen nieuwe initiatieven op te zetten voor MIX Noordoost. Super leuk en heel leerzaam. Maar soms stuit je nog wel eens op een ‘probleem’. Ik spreek namelijk geen woord Duits. Ik sla helemaal dicht en er komt niks zinnigs meer uit. Thuis sta ik er zelfs om bekend dat ik mijn eigen Duitse taal verzin en lachen ze regelmatig om mijn woordkeuzes. Op kantoor grapte ik dat ik maar een tolk moet inhuren als ik met Duitse partijen in gesprek moet. Nadat ik het ‘probleem’ van de taalbarrière bij meerdere ondernemers terug hoor en dat het soms zelfs ondernemers er van weerhoudt om zaken te doen in Duitsland, denk ik toch dat die tolk inhuren helemaal niet zo’n gek idee is. Hier ga ik dus serieus over nadenken. Dat stelt mij voor nu in ieder geval gerust.

Ik geniet nog even van mijn vakantie en zorg dat ik weer helemaal opgeladen ben voor een druk maar leuk najaar!  

Groetjes Maaike

Marketeer | Strateeg | Conceptmaker

Scroll naar top