Een kijkje achter de schermen, dat is wat ik heb beloofd. Dus ik neem jullie mee naar het begin. In september heb ik binnen Easyfairs een switch gemaakt naar het team Technical Industry. De opdracht die we meekregen voor dit team is het vormgeven aan het nieuwe concept voor de maakindustrie in de regio Noordoost Nederland. Voor mij een nieuwe branche en dat betekent dus ook veel om te leren.
Mijn vader werkt al jaren in de metaalbewerking. Als kind mocht ik wel eens mee naar de fabriek.
Hij maakte naambordjes voor ons met een grote machine en dat vond ik heel indrukwekkend. Ooit heb ik in diezelfde machinefabriek vakantiewerk mogen doen. Een bepaald beeld heb ik dus wel. Maar is dit nog realistisch? Ik denk het niet. Tijd voor mij om op onderzoek uit te gaan en de markt beter te leren kennen.
Met Google in de aanslag ben ik begonnen om me te verdiepen in de branche. Heel basic met zoekwoorden zoals “definitie maakindustrie”, “wat is het verschil tussen procesindustrie en maakindustrie?”, “welke producten worden er in de regio gemaakt?” Ik kwam tot de conclusie dat heel veel producten die we dagelijks gebruiken hier in onze regio worden gemaakt. Hoe mooi is dat?! Wist jij bijvoorbeeld dat de dopper drinkfles in Emmen gemaakt worden?
Daarna hebben we een brainstormsessie gepland met het team. Met andere woorden; we hebben ons een dag opgesloten en zijn alle onderdelen van het event langs gelopen. Wat draagt ons event bij aan de maatschappij? Voor wie is ons event? Wie zijn wij en wat willen we uitstralen? We hebben ons verdiept in de potentie in de markt, rapporten met cijfers bestudeerd en over actuele thema’s gelezen. We kwamen tot de conclusie dat er heel veel informatie te vinden is en dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Alle ideeën en hersenspinsels staan opgeschreven in mindmaps en hangen op de muur in ons kantoor. Gesloopt maar vol positieve energie sluiten wij de dag af. Er volgen nog twee van deze dagen en dan kunnen we toch met trots zeggen dat het concept van het event staat.
De volgende stap is om het concept te toetsen aan de markt. Want sluiten de ideeën die wij hebben opgepikt aan bij de behoefte van de markt? We gaan in gesprek met verschillende partners, met bezoekers en exposanten van onze voorganger TIV, met brancheverenigingen en onderwijsinstellingen.
In de volgende blog vertel ik je meer over het onderzoek én kan ik je alvast een inkijkje geven in het event. MIX Noordoost wordt namelijk steeds concreter. En daar sluiten we de week mee af!
Tot volgende maand,
Groetjes Maaike