Vorige maand sloot ik af met de honderd ideeën die we nog op de plank hebben liggen. Blijven het losse ideeën of gaan we er een mooi verhaal van maken? Waar voorheen onze focus lag op het organiseren van één event per jaar, zien we daar nu een verandering ontstaan. We gaan werken vanuit een gedachte om gedurende 365 dagen per jaar een community te bedienen. En dat betekent dat er nu ook ruimte is voor die losse ideeën die nog op de plank liggen. Nieuwsgierig hoe we dat gaan aanpakken?
MIX Noordoost is die stip op de horizon. Het grote event waar de hele maakindustrie samenkomt. Een plek waar techneuten inspiratie op doen om hun dagelijkse werkzaamheden te verbeteren. En een plek waar ondernemers zaken doen en hun bedrijf klaarstomen voor de toekomst. Maar daarnaast zetten we verschillende initiatieven op om deze techneuten en ondernemers te helpen en te voorzien in de behoefte die er bij hen is. Die initiatieven gaan uiteindelijk ook een bijdrage leveren aan ons hoofd-event MIX Noordoost. Daarmee is eigenlijk de Road to Event ontstaan. Het is letterlijk de weg die we afleggen naar MIX Noordoost in mei 2022. Onderweg komen we allerlei leuke en interessante dingen tegen gebaseerd op de behoefte van onze doelgroep.
Het marktonderzoek is uiteindelijk één van de belangrijkste manieren om input voor de Road to Event te verzamelen. Door in gesprek te gaan met de bezoekers van het event, kunnen we achterhalen wat er speelt en waar men behoefte aan heeft. Maar we halen ook inspiratie op bij onze collega’s uit andere landen. Easyfairs is namelijk een internationale organisatie. In Engeland zijn ze bijvoorbeeld al ver met het ontwikkelen van een platform terwijl ze in Scandinavië ons kunnen laten zien hoe je een digital event opzet. Ook in Nederland sparren we regelmatig met de verschillende teams in Hardenberg en Gorinchem. Op basis van al deze input bepalen we de acties die terug komen in onze Road to Event. Ik kan je alvast een paar voorbeelden geven.
Op de vraag: Waarom koopt een potentiële klant niet bij jou? antwoord 46% “omdat mijn bedrijf (nog) onbekend is”. Wij willen graag met deze ondernemers doorpraten en met ze meedenken hoe we hier verandering in aan kunnen brengen. LinkedIn is een geschikt middel om op een gemakkelijke manier je naamsbekendheid te vergroten. Maar de gemiddelde MKB’er heeft geen marketing afdeling. Een initiatief dat we daarom gaan faciliteren is een LinkedIn training voor deze ondernemers zodat zij op een snelle manier aan hun naamsbekendheid kunnen werken. Ook weten we dat het werven en binden van geschoold personeel hot topic is. Om die reden werken we samen met het Regionaal Techniek Centrum Hardenberg en Alfa College. Zij hebben een initiatief genaamd “De Week van de Techniek” in november. In deze week laten zij scholieren zien wat Techniek allemaal te bieden heeft. Wij haken hier op aan met een programma gericht op HR voor de ondernemer. Een avond vol inspiratie over dit thema. En tot slot stimuleren we ondernemers om zaken te doen in Duitsland door samen te werken met onze collega’s van FMB. FMB is het Duitse event voor de maakindustrie vlak over de grens. Denk aan het faciliteren van een bedrijfsbezoek bij een mooi Duits maakbedrijf. Een kijkje in de keuken bij onze Duitse collega’s. Mooi toch?!
Ik ga natuurlijk nog niet alles verklappen, dus blijf ons vooral volgen! Als afsluiter kan ik je nog melden dat we werken aan een podcast serie waarmee we onze luisteraars en volgers willen inspireren met mooie verhalen van bedrijven. De eerste opnames zijn inmiddels afgerond. En dat wordt super leuk!
Zoals je leest begint de Road to MIX Noordoost vorm te krijgen. Onze stagiaire heeft er een prachtige visual van gemaakt. Deze printen we uit en hangen we op kantoor! Handig om naar te kijken én het zorgt ervoor dat we de neuzen in dezelfde richting hebben. Wij kijken er als team enorm naar uit om de route af te leggen naar mei 2022. Heel leuk en leerzaam!
Tot volgende maand,
Groetjes Maaike
Marketeer | Strateeg | Conceptmaker